Sunday 30 August 2015

چند تکنیک برای بهینه سازی سایت و سئو سایت

چند تکنیک برای بهینه سازی درون صفحه ای

در این نوشتار به بررسی چند تکنیک برای بهینه سازی درون صفحه ای می پردازیم . برای درک این مطالب بهتر است با مفهوم سئو سایت و انواع استراتژی های سئو کمی آشنایی داشته باشید . این تکنیک ها بسیار ساده اند و پس از پیاده سازی آنها ٬ از نتایجشان تعجب خواهید کرد.
تکنیک اول : محتوا

وبسایتی با محتوای فوق العاده خیره کننده و  طراحی سایت حرفه ای بدون وجود سئو می تواند خوب عمل کند و وبسایتی با محتوای ضعیف با وجود سئو هم دوام چندانی نمی آورد . اما سایتی با محتوای عالی و سئوی خوب می تواند تبدیل به بهترین شود . اما یک محتوای خوب شامل چه نکاتی است :

    محتوای اصیل و خاص دارد . یعنی متن ها ٬ عکس ها ٬ ویدئوها و …  از جای دیگری کپی نشده اند و یا دوباره نویسی و ویرایش شده از منبع دیگری نیستند .
    این مطالب ابتدا درسایت شما منتشر شده باشند . یعنی حتی اگر نوشته و مطلب تان مال خودتان است اما قبلا در وبسایت دیگری منتشرشان کرده اید برای سئوی سایتتان مفید نیست .
    مطالبی که شامل نوشتار هم هستند . به عبارت بهتر اگر مطالبتان از جنس ویدئو یا تصویر است سعی کنید به آن چند خط جمله هم اضافه کنید.
    مطالب مفید و کاربردی باشد. مطالبی را انتشار دهید که به درد کاربرانتان بخورد نه فقط به خاطر این که به روز باشید یا ربات های گوگل کلمات کلیدی شما را ببینند .
    مطالب و محتویاتی علمی و ویرایش شده قرار دهید . نه کاربرها و نه موتورهای جست و جو هیچکدام دوست ندارند مطالب سرهم بندی شده را بخوانند. مطمئن شوید مطلبی را که می نویسید از هر جهت بررسی شده و به درستی نگارش شده باشد . معمولا مطالب طولانی تر ٬ امتیازات بهتری در رتبه بندی ها و بهینه سازی سایت  می گیرند.

تکنیک دوم : عنوان صفحات ٬ توضیحات و فرم نوشتار

زمانی که موتورهای جست و جو صفحات شما را می خوانند به نکاتی مانند عناوین صفحات ٬ توضیحات ٬ عکس ها و فرم نوشته شما توجه دارند . این نکات و به اضافه نکات دیگر ٬ به آنها می فهماند که سایت شما درباره چه موضوعاتی بحث می کند که در نتیجه‌ ٬ این معیار ها رتبه ی شما را مشخص می کند.

    عناوین صفحات . هر صفحه ای باید یک عنوان منحصر به فرد داشته تا بتواند به کاربران و موتورهای جست و جو بهتر بفهماند که صفحه مورد نظر از چه جنسی هست . مثلا عنوانی مانند چند تکنیک برای بهینه سازی درون صفحه ای بهتر از عنوانی مانند بهینه سازی درون صفحه ای است .
    توصیفات و خلاصه ی صفحات . خلاصه ی صفحات چیزیست که جست و جوگر در نتابج جست و جو شده در زیر سایت شما می خواند . پس باید مختصر و مفید ٬ حداکثر دارای صد و پنجاه حرف ٬ و خاص هر صفحه باشد . این دیگر هنر شماست تا بتوانید در این ۱۵۰ حرف ٬ جست و جو کننده ( کاربر) را مجاب کنید که صفحه شما آنچه را او دنبالش می گردد دارد و بر روی صفحه مورد نظر کلیک کرده و وارد سایت شما شود .
    قالب و اندازه (فرمت صفحه ) . یک صفحه نیازمند داشتن قالب و اندازه ی مناسبی است . تصور کنید مجیور هستید متن خاصی را ویرایش کنید . نوشته شما نیاز به h1 و h2 دارد . همچنین بخش های مهمی از آن باید BOLD یا برجسته ٬ UNDERLINE زیر خط دار و ITALIC کج باشد .
    در ضمن سعی نکنید همینطور نوشته در متنتان بچپانید . بلکه صفحه شما باید برای کاربر قابل خواندن باشد . همچنین از فونت مناسب (حداقل ۱۲) در آن استفاده کنید تا خواننده مجبور نشود روی صفحه شما زوم کند . نوشته شما بهتر است به جای یک پاراگراف بلند دارای چندین پاراگراف کوتاه باشد که هر کدام حداکثر ۴ یا ۵ خط دارند .

تکنیک سوم : تصاویر

تصاویر حائز اهمیت هستند اما به هیچ وجه نباید باعث شوند که صفحه مورد نظر دیر بارگزاری شود . چندین راهکار برای سریع تر لود شدن صفحات پر عکس در زیر به آن اشاره می شود .

    از عکس های اصلی استفاده کنید . بدین ترتیب که اگر عکس شما یا تصویر مورد نظرتان قبلا در سایت دیگری قرار گرفته است ٬ کاربر را به آن تصاویر ارجاع دهید.
    اندازه ی تصاویرتان را بهینه کنید . یعنی هرچه اندازه ی حجم آن کمتر باشد سرعت بالا آمدن صفحه شما بیشتر می شود . مثلا YAHOO SMUSH IT اندازه تصویر را کم می کند بدون آنکه به کیفیت آن آسیب بزند .
    از ALT تگ ها استفاده کنید . با استفاده از آن ٬ تصاویرتان را شرح دهید . این روش به موتورهای جست و جو گر می فهماند که تصویر شما مربوط به چه می شود .
    از descriptive file names بهره ببرید . با این تکنیک ٬ اسم عکستان را هم مشخص کنید که از چه دم می زند.
    از content delivery network استفاده کنید . اگر عکس های زیادی در یک صفحه دارید ٬ CDN ها به شما کمک می کنند تا صفحات شما زودتر بارگذاری شود . در واقع عکس شما در چندین سرور است و به پروسه بارگذاری کمک شایان می کند .

تکنیک چهارم : ساختار URL

ساختار URL هم چند بخش مهمی دارد که به آنها می پردازیم .

    لینک های ثابت . لینک های ثابت همان URL یا آدرس مخصوص هر صفحه هستند . یک آدرس خوب کمتر از ۲۵۵ حرف دارد و از خط ربط برای جدا کردن بخش های مختلف آن استفاده شده باشد .
    دسته ها و مقوله ها. صفحاتتان را در گروه های خاصی دسته بندی کنید تا کاربران و موتورهای جست و جو سریعتر بتوانند به محتویات دلخواهشان دسترسی پیدا کنند . یک انباری شلوغ و بزرگ را تصور بکنید که بدون چیدمان خاصی همه چیز روی هم تلنبار شده است . قطعا صاحب انباری می داند که جعبه ابزارش کجای انباری است اما مهمانی که برای اولین وارد اتاق شده است ٬ با نا امیدی اشیا را جابه جا کرده و به دنبال جعبه ابزار می گردد .بنابراین سعی کنید هرچه منظم تر صفحات را درون مقوله های خاص جا دهید . هر چه دسته بندی خاص تر ٬ پیدا کردنش سریع تر است.
    استفاده از breadcrumb . داشتن یک خرده نان خوب باعث می شود که کاربرانتان همیشه بدانند در کجای سایتتان قرار دارند و دسترسی به صفحات دیگر آسان تر می شود .
    نقشه سایت برای کاربران یا USER SITEMAP . یکی از بخش های شما در منوی اصلی سایتتان باید نقشه سایت باشد .

No comments:

Post a Comment